piątek, 04 października 2024

DOOMSCROLLING, CZYLI CIĄGŁE PRZEWIJANIE NEGATYWNYCH TREŚCI

Nawyk kompulsywnego przeglądania negatywnych wiadomości w mediach społecznościowych, co może prowadzić do pogorszenia samopoczucia psychicznego

Lek: Unikanie negatywnych treści jest trudna dlatego poleca się zastępowanie ich pozytywnymi lub chociaż podejmowanie prób „nauczenia” algorytmów aby takowe nam podsuwały.
Badania: Flores, M. M., Linden, B. R., & Majeed, A. K. (2022). The Dark at the End of the Tunnel: Doomscrolling on Social Media Newsfeeds. Technology, Mind, and Behavior, Volume 3, Issue 1.
Link do badań: https://tmb.apaopen.org/pub/the-dark-at-the-end-of-the-tunnel/release/1

Artykuł zatytułowany "The Dark at the End of the Tunnel: Doomscrolling on Social Media" bada zjawisko doomscrollingu, które zyskało na popularności w początkach 2020 roku, szczególnie w okresie pandemii COVID-19 i społecznego dystansowania. 

Termin doomscrolling opisuje praktykę cyfrowych mediów, która polega na przewijaniu mediów społecznościowych w poszukiwaniu negatywnych wiadomości. Artykuł analizuje, jak ta praktyka wpływa na samopoczucie i zdrowie psychiczne użytkowników. Autorzy zwracają uwagę na to, jak doomscrolling może prowadzić do poczucia niepokoju i bezsilności, a także jak może wpływać na nasze postrzeganie rzeczywistości i decyzje życiowe. 

Doomscrolling to działanie polegające na ciągłym przewijaniu i czytaniu przygnębiających lub niepokojących treści na stronach z wiadomościami lub w mediach społecznościowych, zwłaszcza na telefonie. Termin ten wywodzi się od angielskich słów "doom" oznaczających zagładę lub fatum oraz "scroll", czyli przewijanie. Zjawisko to zyskało na popularności po wybuchu pandemii Covid-19 w 2020 roku, kiedy to ludzie masowo szukali informacji o nowej chorobie i jej skutkach. Doomscrolling może prowadzić do nasilenia lęku i niepokoju, co w konsekwencji może tworzyć błędne koło poszukiwania coraz to nowych informacji.

W artykule omówiono również potencjalne strategie radzenia sobie z negatywnymi skutkami doomscrollingu, takie jak ograniczenie czasu spędzanego na mediach społecznościowych, świadome konsumowanie treści czy poszukiwanie zrównoważonych źródeł informacji.

 

Opracowanie: Daniel Krajniak - nauczyciel matematyki, fizyki i informatyki, propagator nowoczesnych metod edukacyjnych, który z pasją wykorzystuje gry komputerowe i planszowe jako narzędzie edukacyjne w liceach. W ramach zajęć wprowadza nawet tak zaawansowane tematy jak architektura procesorów, relatywistka Einsteina, sztuczna inteligencja czy komputery kwantowe.

Zadanie publiczne współfinansowane ze środków otrzymanych w 2024 r od Ministra Nauki w ramach konkursu „Organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego”.