LEKCJE NIE Z TEJ ZIEMI
Zorganizuj Lekcję nie z tej Ziemi i zaproś na nią ekspertów i ekspertki z sektora kosmicznego!
Tematyka kosmiczna nie jest wprost ujęta w podstawie programowej nauczania w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Za to jednym z zadań w procesie uczenia jest przygotowanie młodzieży do wyboru dalszej drogi rozwoju. Wiedza ze wszystkich przedmiotów, umiejętności i kształtowane postawy służą młodym ludziom do poznawania, badania i zrozumienia zjawisk zachodzących we Wszechświecie. A eksploracja kosmosu dostarcza nam także coraz więcej danych, pozwalających lepiej zrozumieć złożoność procesów zachodzących na Ziemi. To motywuje ludzi do tworzenia kolejnych innowacyjnych rozwiązań. Tak powstają technologie, które najpierw „służą” w misjach satelitarnych, a potem są wykorzystywane w naszym codziennym życiu i mają ogromny wpływ na życie społeczne, polityczne i gospodarcze.
Lekcje nie z tej Ziemi pomogą uczniom i uczennicom dostrzec, że najnowsze technologie i osiągnięcia przemysłu kosmicznego są znacznie bliżej, niż się wydaje. Z niektórych korzystamy na co dzień. Wierzymy, że bezpośrednie rozmowy z inżynierem, astrofizykiem, projektantką, programistką, czy lekarzem medycyny kosmicznej mogą zainspirować młodzież do odkrycia w sobie nowych pasji. Może zechcą związać swoją przyszłość z branżą kosmiczną? Od czego zacząć? Od zaproszenia ekspertów na lekcje!
Spotkania odbywają się w formule online!
Każda lekcja trwa 45 minut i może odbyć się jako lekcja zdalna lub ekspert/ka może pojawić się w klasie na telebimie. Wybór należy do was.
Kto może się zgłosić?
Nauczycielki i nauczyciele szkół podstawowych (klas 4-8) i ponadpodstawowych (klas 1-4).
Jeden nauczyciel/ka może zgłosić jedną klasę lub grupę uczniowską na jednym poziomie nauczania. Maksymalna liczba uczestników/czek jednej lekcji to 40 osób.
Jak zaprosić eksperta?
Zapoznajcie się z sylwetkami ekspertów/ek zamieszczonymi poniżej i tematami lekcji jakie mogą poprowadzić.
Wybierzcie jednego eksperta lub ekspertkę i wypełnijcie formularz.
Formularz znajdziecie TUTAJ
Zostanie on aktywowany w dniu zapisów 9.11.2024 o godzinie 10.00
Liczba lekcji jest limitowana. Decyduje kolejność zgłoszeń. Zakwalifikowane klasy dostaną informację mailową.
Poznajcie ekspertów/ki i tematy lekcji!
Instytucja: Scanway S.A., inżynier systemów
Szymon Krawczuk jest inżynierem systemów. Do fascynacji kosmosem zaprowadziła go ciekawość i pasja do zagadnień interdyscyplinarnych. Jako współtwórca kilku eksperymentów naukowych korzystających z hiper- lub mikrograwitacji, dołożył swoją małą cegiełkę do badań naukowych związanych z kosmosem i jego eksploracją. W swojej codziennej pracy zajmuje się teleskopami do obserwacji ziemi z kosmosu. Jego rolą jest wspieranie zespołu inżynierów specjalistów w efektywnej komunikacji oraz dbanie o to, by każdy zrobił na czas to, co jest potrzebne do danej misji. Szymon ma swój udział również w rozwoju technologii do badania jakości wody pozyskiwanej z kraterów na księżycu.
Temat lekcji: Od pomysłu do nowych odkryć – jak przeprowadza się eksperymenty na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej?
Klasy: od IV klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe
Instytucja: CNES/Centre National d’Etudes Spatiales Uniwersytet Clermont Auvergne/ Autonomiczny Uniwersytet w Barcelonie, Doktorantka
Joanna Kuźma od 5ciu lat jest zawodowo związana z projektem MELiSSA, który jest projektem ESA dotyczącym bio-regeneracyjnych systemów podtrzymywania życia. Joanna dołączyła do projektu jako YGT w ESA, a obecnie kontynuuje współpracę jako doktorantka w projekcie, we współpracy z Francuską Agencją Kosmiczną. Doktorat realizuje na dwóch uczelniach – Uniwersytecie Clermont Auvergne oraz na Uniwersytecie Autonomicznym w Barcelonie.
Jej obszarem zainteresowań obejmuje systemy podtrzymywania życia a w szczególności modelowanie tych systemów oraz zachowania roślin w warunkach grawitacji innej niż Ziemska. Z kosmosem związała się na poważnie w 2015 roku w czasie studiów jako uczestniczka studenckich programów ESA, a także poprzez udział w międzynarodowych zawodach i konkursach.
Temat lekcji: Jak przetrwać w kosmosie?
Klasy: od IV klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe
Instytucja: PIAP Space, Kierownik sekcji mechatroniki
Paweł Paśko jest inżynierem i menadżerem od ponad dekady aktywnie zaangażowanym w przemysł kosmiczny. W ramach swojej pracy brał udział w budowie lotnych instrumentów naukowych, takich jak SWI na misję JUICE oraz FGS na misję ARIEL. Rozwijał systemy robotyczne do eksploracji planet, takie jak autonomiczne wiertnice i próbniki gruntu na księżyce Marsa. Aktualnie zajmuje się robotyką kosmiczną jako Kierownik Sekcji Mechatroniki w PIAP Space i zasiada w zarządzie Stowarzyszenia Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego (PSPA).
Temat lekcji: Orbitalny serwis – jak naprawia się Międzynarodową Stację Kosmiczną i satelity na orbicie?
Klasy: od IV klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe
Instytucja: Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Centrum Technologii Kosmicznych, Dyrektor ds. projektów naukowych w Analogowym Centrum Szkolenia Astronautów AATC
Dr Agata Kołodziejczyk jest neurobiologiem, astrobiologiem, edukatorem, wynalazca, pisarzem, wydawcą, kandydatką na astronautę, przedsiębiorcą, ekspertką biomimetyki i masażystką. Ukończyła studia biologiczne na Wydziale Biologii Uniwersytetu Jagiellońskiego (2005). W 2011 doktoryzowała się w Instytucie Zoologii Uniwersytetu Sztokholmskiego. Od 2016 roku prowadzi autorskie międzynarodowe szkolenia z dziedziny bioastronautyki we własnej firmie AATC – Analog Astronaut Training Center. Podstawową formą szkoleń są jednotygodniowe edukacyjne i naukowe symulacje misji księżycowych i marsjańskich, ale również misje stratosferyczne i podwodne.
Temat lekcji: Analogowe szkolenie przyszłych astronautów/astronautek
Klasy: od IV klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe
Instytucja: Politechnika Warszawska, Wydział Geodezji i Kartografii / Zakład Fotogrametrii, Teledetekcji i Systemów Informacji Przestrzennej
Przemysław Kupidura jest inżynierem i geodetą, profesorem nadzwyczajny Politechniki Warszawskiej, specjalizującym się w badaniach dotyczących teledetekcji, cyfrowego przetwarzania obrazów i systemów informacji geograficznej. Zajmuje się praktycznym wykorzystywaniem danych satelitarnych. Pracę doktorską obronił w 2007 roku na Politechnice Warszawskiej. Na tej samej uczelni w 2015 uzyskał tytuł doktora habilitowanego na podstawie tematu Wykorzystania granulometrii obrazowej w klasyfikacji treści zdjęć satelitarnych. W 2010 został akademickim mistrzem Polski w maratonie. Jest także kompozytorem i wokalistą, w 2021 roku wydał płytę Wounded Stork Origami.
Temat lekcji: Odkrywamy Ziemię z Kosmosu – tajemnice zdjęć satelitarnych
Klasy: od VI klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe
Instytucja: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, naukowiec
Dr Joanna Kozakiewicz pracuje na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się planetologią i badaniami kosmicznymi, m.in. bada wpływ oddziaływania atmosfery na powierzchnię Marsa, rozwija automatyczne metody przetwarzania i analizy danych z misji kosmicznych oraz pracuje nad metodami umożliwiającymi wykrycie wody w warstwach podpowierzchniowych Marsa. W badaniach opiera się w szczególności na danych pochodzących z misji NASA Mars Exploration Rover i Mars 2020. Jest koordynatorem i członkiem interdyscyplinarnych i międzynarodowych grup badawczych.
Temat lekcji: Burze w kosmosie – jak badać pogodę na stacji kosmicznej
Klasy: od VII klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe
Instytucja: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Centrum Technologii Kosmicznych, Kierownik Sekcji Testów Napędów Rakietowych
Tobiasz Mayer kieruje zespołem 15 inżynierów, doktorów oraz studentów zajmujących się badaniem napędów rakietowych do przyszłych satelitów, pojazdów kosmicznych, lądowników księżycowych oraz rakiet. Wraz z zespołem rozwija również unikalne na skalę Europejską laboratoria badawcze do badań napędów rakietowych. Uwielbia dzielić się wiedzą z innymi w każdej formie. W wolnych chwilach uwielbia książki o misjach Apollo oraz filmy o innych misjach kosmicznych, w międzyczasie chodzi po górach albo lata nad nimi na paralotni. Posiada psa o imieniu Rocket.
Temat lekcji: Silniki rakietowe. Elektryczny, atomowy a może chemiczny? Co wybrać gdy lecimy ma Marsa?
Klasy: Szkoły ponadpodstawowe
Instytucja: Spółka Blue Dot Solutions, Prezes
Dr inż. Krzysztof Kanawka jest absolwentem III LO w Gdyni, krakowskiej AGH, a następnie Fachhoschule Muenster i Imperial College London. Obecnie pełni funkcję prezesa zarządu spółki Blue Dot Solutions, która jest MŚP działającą w sektorze kosmicznym w Polsce. Działalność Krzysztofa koncentruje się głównie na praktycznym zastosowaniu danych satelitarnych, czyli na aplikacjach telekomunikacyjnych, GNSS, EO oraz analizach technologicznych sektora kosmicznego. Ponadto, od 2016 roku Krzysztof i jego zespół wspierają inne startupy technologiczne w formie akceleratora biznesowego Space3ac. Od tego czasu akcelerator ten wsparł ponad 150 startupów technologicznych z całego świata.
Temat lekcji: Powrót na Księżyc i misja na Marsa
Klasy: od VII klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe
Źródło: https://esero.kopernik.org.pl/