środa, 30 października 2024

EDUKACJA NA NOWO

Kreowanie lekcji interdyscyplinarnych dla szkół polonijnych

Szkoła to miejsce, którego zadaniem jest przygotowanie młodego człowieka do świadomego, celowego i odpowiedzialnego rozumienia i wykorzystania wiedzy w codziennym życiu. W nowoczesnej szkole nie tylko angażujemy uczniów w zdobywanie wiedzy, ale pokazujemy, jak mogą oni osiągnąć cele w zgodzie z indywidualnymi predyspozycjami każdego ucznia i uczennicy, bo przecież każdy z nas jest inny i stanowi niepowtarzalną wartość. Można to osiągnąć, ucząc komunikacji i współpracy z innymi.

W projekcie “Edukacja na nowo: Kreowanie interdyscyplinarnych lekcji dla polonijnych szkół” chcemy zaangażować nauczycieli szkół polonijnych do tworzenia takich właśnie zajęć.

 

Najważniejsze założenia projektu

1. Wzmacnianie tożsamości kulturowej - rozwijanie wartości humanistycznych w edukacji polonijnej.

2. Integracja z wartościami uniwersalnymi - projekt umożliwia budowanie mostów między Polonią a społecznościami lokalnymi poprzez integrację wartości w procesie kształcenia młodych ludzi, promuje zrozumienie oraz tolerancję.

3. Wspieranie edukacji polonijnej poprzez propagowanie nowoczesnych form metodycznych i dydaktycznych.

4. Kształtowanie uczniów jako odpowiedzialnych i świadomych obywateli dzięki edukacji opartej na wartościach.

 

Uczymy wartości

Merytoryczną podstawą projektu jest program K’IDS - autorskie działanie Holistic Think Tank. Został on opracowany przez nauczycieli dla nauczycieli i stanowi nowoczesną formę wsparcia metodycznego i dydaktycznego. Celem K’IDS jest nadanie humanistycznego wymiaru programom szkolnym, w ramach obowiązującej podstawy programowej. Takie podejście pozwala uczniom nie tylko pogłębiać wiedzę z różnych dziedzin, ale także rozwijać umiejętności społeczne i emocjonalne, co jest niezbędne w kontekście funkcjonowania w  globalnej społeczności.

 Założenie programu jest proste - szkoła jest miejscem, w którym uczymy wartości. W programie koncentrujemy się na następujących wartościach i kompetencjach, których powinna uczyć szkoła.

 

Lista wartości
Czego powinna uczyć szkoła?

Zgodnie z naszą misją, celem dobrej edukacji powinno być rozwijanie 10 kluczowych kompetencji zanurzonych w wartościach humanistycznych, które mają przygotować uczniów do życia w zmieniającym się świecie.

1. Rozmowa
Uważne słuchanie innych, odczytywanie sygnałów i intencji, umiejętność formuowania swoich myśli, umiejętność przyjmowania krytyki.

2. Bezpieczeństwo
Czujnonść myślenia, zauważanie prób manipulacji i oszustów, skuteczne reagowanie na nie, bezpieczeństwo w sieci, komunikacyjne, bezpieczeństwo finansowe, bezpieczeństwo osobiste, rozumiane jako prewencja i umiejętność przerywania aktów agresji fizycznej.

3. Samoświadomość
Znajomość swoich mocnych i słabych punktów, mądra pokora, umiejętność odczytywania, kontroli i regulacji emocji, autorefleksja i konstruktywna samokrytyka, umiejętność uczenia się na błędach, dystansowanie się od rzeczy, na które nie mamy wpływy, rozeznawanie swojej drogi życiowej, dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne, w tym odczytywanie komunikatów płynących z ciała.

4. Wspólnotowość
Budowanie i pielęgnowanie relacji z innymi ludźmi, współpraca, zarządzanie konfliktem, empatia, działanie na rzecz dobra wspólnego, umiejętność negocjacji, empatyczne przewodzenie w grupie.

5. Odwaga
Moralna, cywilna i eksploracyjna, zdolność do podejmowania ryzyka, wychodzenie poza strefę komfortu, wiara w sens i powodzenie własnych działań, odwaga do wypowiadania się przeciwko niesprawiedliwościom, zdolność adaptacji i odporności.

6. Sprawczość
Wiara we własne możliwości, wytrwałość, przedsiębiorczość i motywacja do nauki oraz działań, konsekwencja, asertywność, umiejętność nierezygnowania z własnego zdania, samodyscyplina, umiejętność priorytetyzacji zadań.

7. Uczciwość
Uczciwość wobec innych ludzi, społeczności, instytucji, pracodawców; szczerość, lojalność, kierowanie się zasadami etyki; zrozumienie, że nasze działania nie powinny nikogo krzywdzić, świadomość tego, że hejt - również internetowy - może do tego doprowadzać, uwzględnianie dobra drugiego człowieka, reagowanie na sytuacje, w których inni są krzywdzeni, uczciwość naukowa.

8. Krytyczne myślenie
Odróżnianie prawdy od fałszu i faktów od opinii, umiejętność weryfikowania informacji i ich źródeł, świadomość istnienia takich zjawisk jak fake news i propaganda i umiejętność skutecznego reagowania na przejawy manipulacji.

9. Kreatywność
Umiejętność wyjścia poza utarte schematy i ścieżki działania, poszukiwanie i realizowanie pasji, wyciąganie wniosków z doświadczeń i rozwijanie się dzięki nim, pielęgnowanie zmysły estetycznego i artystycznego, dostrzeżenie roli sztuki, pogoda ducha i humor.

10. Odpowiedzialność
Odpowiedzialność za siebie, swoje działania i słowa, ale też naturę i dziedzictwo cywilizacyjne; terminowe wywiązywanie się ze zobowiązań, samokształcenie.

 

Strona projektu: https://polonia.holisticthinktank.com/

Zadanie publiczne współfinansowane ze środków otrzymanych w 2024 r od Ministra Nauki w ramach konkursu „Organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego”.